ایمیل مارکتینگ یکی از بخش‌های اصلی در حیطه‌ی بازاریابی آنلاین است و به کمک این شیوه می‌توانید با صرف هزینه‌های مناسب و به‌صرفه، تعداد زیادی مشتری برای کسب‌وکار خود پیدا کنید. اما یک کمپین ایمیل مارکتینگ موفق دارای ویژگی‌هایی است که در نوشتاری مجزا به شما آموزش داده‌ایم. بسیاری از افراد دچار اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ می‌شوند. این اشتباهات بعضاً ساده و پیش‌پاافتاده هستند. اما با توجه کردن به آن‌ها نه‌تنها مشتری‌هایتان از دست نمی‌روند، بلکه به‌سادگی می‌توانید در دنیای دیجیتال مارکتینگ موفق ظاهر شوید.

اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ 

در ادامه به‌طور کامل تمام اشتباهاتی که ممکن است در این مسیر گرفتار آن‌ها شوید را با هم بررسی خواهیم کرد.

1.  ارسال ایمیل به کسانی که مایل نیستند.

برخی از افراد موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگ را در ارسال انبوه می‌دانند اما باید بگوییم که کاملاً اشتباه است. شما باید بانک ایمیلی از افرادی که خودشان مایل هستند، تهیه کنید. هرچند که این لیست کوتاه است اما نتیجه و نرخ باز شدن آن به شدت مثبت و قابل‌قبول می‌باشد.

از سوی دیگر افرادی که بدون اجازه برایشان ایمیل ارسال کردید، ممکن است شما را اسپم گزارش دهند و در صورت تعدد این گزارش‌ها، تبعات بدی در انتظار شماست. به همین دلیل بهتر است تنها به کسانی ایمیل ارسال کنید که خودشان آدرس ایمیل را در اختیار شما گذاشته‌اند. در این حالت تعداد افرادی که ایمیل شما را باز می‌کنند، بیشتر خواهد شد و شما به هدف خود یعنی بازاریابی آنلاین می‌رسید.

2. عدم توجه به مطالب نوشته شده در متن ایمیل

یکی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ، توجه نداشتن به متنی است که می‌نویسید. حتماً متن خود را حتی ازلحاظ نداشتن غلط املایی بررسی کنید. متنی که می‌نویسید باید برای کاربر جذاب باشد و از عبارات دستوری در آن استفاده نکنید. در مقابل سعی کنید که با کاربر ارتباط صمیمانه‌ای بگیرید و لحن مناسبی داشته باشید. نکته‌ی دیگر این است که از تکرار جملات و کلمات در متن ایمیل بپرهیزید. با این کار کاربر حس می‌کند شما سعی دارید چیزی را به او تحمیل کنید.

3. استفاده‌ی بیش از حد از علائم گرافیکی و ایموجی

داشتن عناصر گرافیکی در ایمیل به شما کمک می‌کند اما اگر بی‌رویه و بدون قاعده، از این علائم شماتیک استفاده کنید متضرر خواهید شد. فرض کنید که چندین ایموجی ستاره یا علامت توجه کنار هم بگذارید. در این حالت، کاربر با نگاه اول ایمیل شما را اسپم تشخیص داده و بدون توجه به نوشته، آن را می‌بندد. بنابراین در استفاده‌ی اصولی از رنگ‌ها و عناصر گرافیکی محتاطانه عمل کنید.

4. طولانی بودن متن ایمیل

همه‌ی ما می‌دانیم که خواندن پاراگراف‌های طولانی از حوصله‌ی کاربر خارج است. این نکته را بدانید که قرار نیست در ایمیل انشا بنویسید. برخی از افراد فکر می‌کنند که هرچه بیشتر در ایمیل توضیح بدهند، بهتر است اما درواقع این کار یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ است. برای نوشتن متن ایمیل باید قواعد کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی را بدانید تا بتوانید با جملاتی کوتاه اما ثمربخش مقصود خود را به کاربر برسانید. این اصل با نام Too Long, Didn’t Read که به‌اختصار TLDR گفته می‌شود، شناخته شده است.

5. شفاف نبودن هدف ایمیل

یکی دیگر از مواردی که باید پیش از شروع ایمیل مارکتینگ بدانید این است که هدف شما از ارسال این ایمیل چیست. به‌عنوان‌مثال می‌خواهید کاربر را از تخفیف‌های دوره‌ای خود باخبر کنید و یا می‌خواهید محصول یا خدمات جدید خود را معرفی کنید. هرگاه این مقصود برای خودتان مشخص شد، آنگاه می‌توانید متن مناسب و تأثیرگذاری در ایمیل بنویسید. سعی کنید مسائل را بیش‌ازحد پیچیده نکنید و به‌طور ساده اما جذاب مقصود خود را به کاربر برسانید.

6. عدم جذابیت عنوان ایمیل

عنوان اولین چیزی است که در ایمیل کاربر با آن مواجه می‌شود. به همین دلیل با نوشتن عنوان نامناسب باعث می‌شوید تا کاربر ادامه مطلب شما را نخواند. شما تنها چند ثانیه فرصت دارید تا کاربر را متقاعد به خواندن کنید و کلید طلایی در این زمان عنوان ایمیل است.

7. ارسال ایمیل بدون معرفی فرستنده

معرفی فرستنده یکی از عناصر اصلی ایمیل مارکتینگ است و اگر این اصل را فراموش کنید شما هم درگیر اشتباهات رایج ایمیل مارکتینگ خواهید شد. برای معرفی خود باید ۲ نکته را در نظر داشته باشید: 

  1. آدرس ایمیلی که توسط آن ایمیل‌ها را ارسال می‌کنید، برای کاربر آشنا باشد و حتماً نام برندتان را در آن ذکر کنید.
  2. در حد یک سطر خود و یا برندتان را به مخاطب معرفی کنید.

کاربران در صورتی ایمیل را باز می‌کنند که فرستنده کاملاً مشخص و یا آشنا باشد.

8. استفاده از تصاویر به‌صورت مکرر 

تصویر یکی از بهترین راه‌ها برای انتقال پیام به مخاطب است اما همین ابزار اگر به‌درستی استفاده نشود، نتیجه‌ی معکوس برای شما دارد. در قدم اول باید عکسی را طراحی کنید که درنهایت سادگی، جذاب باشد. استفاده از تصاویر شلوغ خواندن متن را سخت می‌کند و کاربر از منظور اصلی شما دور می‌شود. بهتر است در هر ایمیل تنها از یک تصویر استفاده کنید و حتی‌الامکان آن را در سایز کوچک نمایش دهید. سپس می‌توانید این عکس را به وب‌سایت خود لینک دهید تا تصویر بزرگ و اصلی را آنجا مشاهده کنند. این کار نوعی کال تو اکشن نیز محسوب می‌شود. اگر نمی‌دانید منظور ما از کال تو اکشن چیست مورد بعدی را حتماً بخوانید.

9. عدم طراحی شفاف و واضح کال تو اکشن‌ها

اصلی‌ترین و مهم‌ترین هدف همه‌ی کمپین‌های بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ دعوت کاربر به انجام کاری است. این کار برحسب استراتژی شما می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است که تنها از کاربر بخواهید که از صفحه‌ای در وب‌سایت شما دیدن کند و یا هدف شما کسب و دریافت اطلاعاتی مانند شماره تماس، نام و یا سایر راه‌های ارتباطی است. پس از تعیین این عمل باید کاربر را ترغیب کنید تا بر روی لینک شما کلیک کند. یکی از ساده‌ترین راه‌ها قرار دادن لینک در ایمیل در موقعیت و با فونت مناسب است. گاهی تمامی مراحل را درست انجام داده‌اید و کاربر تمایل به برقراری تعامل دارد، اما راه ارتباطی را پیدا نمی‌کند. حتماً به کال تو اکشن‌هایی که در ایمیل گنجانده می‌شود، توجه کنید.

10. باز نشدن ایمیل بر روی موبایل

همان‌طور که می‌دانید در دنیای دیجیتال امروز، تعداد قابل‌توجهی از افراد برای انجام کارهای روزمره‌ی خود از موبایل استفاده می‌کنند. اگر ایمیل شما بر روی موبایل و یا تبلت باز نشود، کاربران زیادی را از دست می‌دهید. برای افزایش نرخ کلیک کاربر و تعامل با مشتریان پیش از ارسال ایمیل، آن را در موبایل و سایر پلتفرم‌ها امتحان کنید.

11. عدم توجه به پرسونای مخاطب

برای آن‌که بتوانید از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ مصون بمانید، باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید. در قدم اول تمامی مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید. این دسته‌بندی می‌تواند بر اساس پارامترهای متنوعی مانند: جنسیت، سن، تحصیلات و شهر سکونت باشد. انتخاب این دسته‌بندی کاملاً بستگی به نوع کسب‌وکار و استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما دارد. پس از دسته‌بندی به خوبی راجع به مخاطب و رفتارهای احتمالی آن‌ها تحقیق کنید. با این کار می‌توانید نرخ کلیک را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش دهید.

12. ارسال ایمیل به‌صورت مکرر و در بازه‌های زمانی کوتاه

اگر به‌صورت مکرر برای کاربران ایمیل ارسال کنید، اعتبار و ارزش برند شما کمتر خواهد شد و نسبت به ایمیل‌های بعدی شما بی‌تفاوت می‌شوند. البته این به آن معنا نیست که فاصله بین ایمیل‌ها را آن‌قدر طولانی کنید که کاربر شما را فراموش کند! برای شناسایی و به‌دست آوردن مدت زمان بین هر ایمیل بهتر است نرخ لغو اشتراک مشتریانتان را بررسی کنید و بر اساس همین معیار حجم ایمیل ارسالی را کم و یا زیاد کنید.

جمع بندی از اشتباهات رایج در ایمیل مارکتینگ 

اجرای یک کمپین ایمیل مارکتینگ کاری هزینه بر است و اگر اشتباهاتی که در بالا ذکر کردیم را مرتب شوید، مشتری های بالقوه خود را از دست خواهید داد. تیم ترنج نت در تمامی مراحل ایمیل مارکتینگ ، از طراحی ایمیل تا گرفتن نتیجه ی ثمربخش در کنار شما خواهد بود.