برای موفقیت در سئو و کسب جایگاه عالی در نتایج موتورهای جستجو، داشتن محتوای خوب و رفع مشکلات تکنیکال سایت لازم است اما کافی نیست. همان‌طور که در مقدمه‌ای بر سئو هم گفتیم، سئوی خارجی یکی از بخش‌های اصلی برای گرفتن رنک بهتر در گوگل است. سئوی خارجی خود شامل پارامترهای مختلفی می‌باشد اما یکی از مؤثرترین پارامترها برای گوگل بک لینک‌ها هستند. به دلیل همین اهمیت در این نوشتار تصمیم گرفته‌ایم تا به شما بگوییم بک لینک چیست و یک بک لینک با کیفیت چه ویژگی‌هایی را دارد. با ترنج نت همراه باشید.

بک لینک چیست؟

بک لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که توسط شبکه‌های اجتماعی و یا سایر وب‌سایت‌ها به صفحه‌ای از وب‌سایت شما داده می‌شود. این لینک‌های ورودی ارزش بسیار بالایی دارند زیرا گوگل از این طریق متوجه می‌شود که سایت شما به قدری معتبر و مفید است که سایرین نیز تمایل دارند شما را به عنوان مرجع معرفی کنند. هرچه این لینک‌ها بیشتر باشند، گوگل هم برای شما ارزش بیشتری قائل می‌شود. 

از سوی دیگر بازدید شما نیز بیشتر می‌شود زیرا افرادی که در سایر وب‌سایت‌ها در حال گشت و گذار هستند با دیدن لینک شما روی آن کلیک کرده و وارد وب‌سایت شما می‌شوند. در اصل بک لینک نه تنها برای گوگل مفید است بلکه به افزایش فروش و کاربران شما نیز کمک شایانی می‌کند.

شاید با خواندن این مطلب به این فکر بیفتید که خودتان این بک لینک‌ها را به صورت مصنوعی ایجاد کنید. در اینجا باید بگوییم که گوگل آن‌قدری هوشمند است که متوجه طبیعی نبودن این لینک‌ها بشود. در صورتی که فرد غیر متخصصی مسئولیت سئوی خارجی را بر عهده بگیرد آسیب‌های جبران ناپذیری مانند پنالتی شدن سایت در انتظار شماست. پنالتی شدن سایت در واقع به این معناست که گوگل شما را متقلب تشخیص داده و از تمامی نتایج جستجو محو خواهید شد. به همین دلیل بهتر است بدون داشتن تخصص کافی دست به این کار نزنید.

چگونه می توان کیفیت بک لینک را تعیین کرد؟

موتورهای جستجو زمانی که بک لینکی به سایت شما را شناسایی می‌کند، برحسب معیارهایی کیفیت آن را تعیین می‌کند و بنابراین بررسی به سایت شما امتیاز مثبت می‌دهد. در ادامه با ما باشید تا معیارهای کیفی بک لینک را بررسی کنیم.

1.   اعتبار مبدأ لینک

هرچه وب‌سایتی که به شما لینک می‌دهد سایت معتبری از نظر گوگل باشد، لینک ورودی شما نیز با ارزش‌تر خواهد بود. اگر بخواهیم از دید بازدید و ترافیکی که برای شما می‌آورد هم نگاه کنیم می‌بینیم که هرچه سایت بازدید کننده بیشتری داشته باشد، ترافیک شما هم به‌تبع بیشتر خواهد شد. پس اولین مورد در تعیین کیفیت بک لینک اعتبار منبعی است که به شما لینک داده است. یکی از موارد مهم در تعیین اعتبار سایت مبدأ اسپم اسکور آن است. وب‌سایت MOZ این معیار را مشخص کرده و اسپم اسکور هر سایتی را مشخص می‌کند. هرچه اسپم اسکور سایت مبدأ بالاتر باشد، ارزش لینک کمتر است زیرا این معیار منفی است و در واقع میزان اسپم بودن سایت شما را بیان می‌کند.

2.    لینک سازی با سایت‌های مرتبط

اگر سایتی که به شما لینک می‌دهد، فعالیتی مشابه و یا مرتبط با شما داشته باشد، ارزش بک لینک بیشتر خواهد شد. زیرا دیدگاه گوگل این است که شما رقیب یکدیگر هستید و اگر رقیب به شما لینک بدهد، به این معناست که شما از او بهتر هستید. بنابراین امتیاز بیشتری به سایت شما می‌دهد.

3.    انکرتکست بک لینک

منظور ما از انکرتکست کلمه‌ای است که به سایت شما لینک شده است. به عنوان مثال شما سایتی فروشگاهی برای فروش لباس بچگانه دارید. اگر سایتی با کلمه‌ی "خرید لباس بچه‌گانه" به شما لینک بدهد و سایت دیگری با کلمه " اینجا کلیک کنید"، اعتبار لینک اول به شدت بالاتر از لینک دومی است. در انکرتکست حتماً باید کلید و یا مفهومی مرتبط از سایت مقصد درج شود تا اعتبار و ارزش بیشتری را منتقل کند.

4.    موقعیت لینک

این پارامتر در تعیین ارزش یک بک لینک در اغلب مواقع از دید افراد دور می‌ماند و برای بسیاری نیز عجیب به نظر می‌رسد. اما مکانی که لینک در آن قرار گرفته است، در شناسایی یک بک لینک معتبر نقش مؤثری دارد. به طور معمول لینک‌های یک سایت معمولاً در مکان‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • هدر وب‌سایت
  • در بدنه‌ی محتوا
  • سایدبار سمت چپ و یا راست
  • فوتر وب‌سایت

ارزش هر لینک تا حدی به جایگاهی که دارد برمی‌گردد. لینک‌هایی که در بدنه‌ی محتوا قرار می‌گیرند، معمولاً ارزش بالاتری دارند. به همین دلیل بهتر است سایت مبدأ در میان یک محتوا سایت شما آر معرفی و با انکرتکست های معنادار به شما لینک بدهند.

5.    کیفیت بالای سایت خودتان

همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشید که سایت خودتان از لحاظ تولید محتوا، سرعت، لینک سازی داخلی و موارد تکنیکال در شرایط خوبی باشد. در وهله‌ی اول باید سایت خودتان را غنی کنید زیرا اگر حتی با بک لینک کاربران را به سایتتان هدایت کنید، درصورتی‌که کاربر راضی نباشد سایت را به سرعت می‌بندد و دیگر به سراغ شما نمی‌آید. این یعنی شکست شما در سئو و کسب درآمد از طریق اینترنت!

نتیجه گیری از بک لینک و اهمیت آن در سئو

همان‌طور که مشاهده کردید بک لینک به لینک‌های ورودی گفته می‌شود که از سایر سایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنید. اما این لینک‌ها بر اساس پارامترهایی ارزش‌گذاری می‌شوند و طبیعتاً هرچه ارزش این بالاتر باشد، تأثیر آن بر سایت شما نیز بیشتر می‌شود. اما هرگز این نکته را فراموش نکنید که پیش از هر چیزی باید سایت خود را از محتوا غنی کنید و موارد داخلی را به بهترین شکل رعایت کنید. بالا بودن کیفیت سایت برای شما بک لینک‌های طبیعی را ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را نیز فراموش نکنید.