اگر شما هم در ذهن خود ایده‌ای برای شروع کسب‌وکار اینترنتی دارید، به‌هیچ‌عنوان ادامه این مطلب را از دست ندهید زیرا یکی از مهم‌ترین گام‌های ابتدایی در شروع یک کسب‌وکار انتخاب نام دامنه می‌باشد. این امر ممکن است در ابتدا کاری ساده به نظر برسد اما اگر با اهمیت آن آشنا شوید، متوجه خواهید شد که تأثیر مستقیم و زیادی بر موفقیت کسب‌وکار شما دارد. اما پیش از هر چیزی باید بدانیم که نام دامنه چیست؟

دامنه یا همان Domain چیست؟

در دنیای اینترنت هر سایتی با یک آدرس شناسایی می‌شود. این آدرس شامل دو بخش اصلی است. بخش اول نام دامنه و بخش دوم پسوند آن می‌باشد. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید:

آدرس سایت ترنج نت toranjnet.com  می‌باشد. نامی که ما برای دامنه خود انتخاب کرده‌ایم toranjnet است و از میان چندین پسوند موجود com  را ثبت کرده‌ایم. پسوندهای متعددی وجود دارند. مثلاً هر کشوری برای خود یک پسوند ملی دارد که در ایران .ir است. هر پسوند می‌تواند نشانگر نوع آن سایت نیز باشد. به عنوان نمونه .org برای سازمان‌های بزرگ و .edu برای سایت‌های دانشگاهی است. شما بر اساس نوع کسب‌وکار خود می‌توانید پسوند موردنظرتان را ثبت کنید.

شرط لازم برای ثبت دامنه

ثبت دامنه یک شرط مهم و اساسی دارد و آن این است که شخص یا سازمانی آن را ثبت نکرده باشد. پس پیش از هر چیزی باید ببینید که دامنه موردنظر آزاد باشد. برای این کار می‌توانید به سایت name.com مراجعه کنید و سپس با وارد کردن نام موردنظرتان از دسترس بودن یا نبودن آن مطلع شوید.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه 

برای انتخاب این نام باید نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرید زیرا علاوه بر تأثیر آن در برند سازی، باید طوری انتخاب شود که در ذهن کاربر ماندگار شود. برای انتخاب نام دامنه حتماً به موارد زیر توجه کنید.

1.    سعی کنید که نام دامنه مرتبط با حیطه‌ی کاری‌تان باشد.

برخی از برندها نامی دارند که با شنیدن نام آن‌ها هیچ تصوری از نوع فعالیت و حیطه کاریشان در ذهن ما نمی‌آید. مثلاً اگر شما با شرکت گوگل آشنایی نداشتید، به هیج عنوان با شنیدن نام آن متوجه زمینه کاری او نمی‌شدید. اما بهتر است که در هنگام انتخاب نام، دامنه‌ای را انتخاب کنید که ارتباطی با کار شما داشته باشد. در این صورت کار شما برای برند سازی ساده‌تر خواهد شد.

2.    از نام‌های طولانی دوری کنید.

به خاطر سپردن نام‌های طولانی و پیچیده همیشه کاری سخت و چالش‌برانگیز بوده است و اگر در نام برند و دامنه‌ی خود از آن‌ها استفاده کنید، ماندگاری آن در ذهن کاربر را دشوار خواهید کرد. به همین دلیل سعی کنید نامی کوتاه و کمتر از ۱۲ کاراکتر انتخاب نمایید.

3.    از اعداد و نشانه‌ها در خرید دامنه استفاده نکنید.

همان‌طور که گفتیم پیچیدگی نام سبب سخت‌تر شدن فرآیند به خاطر سپاری کاربر می‌شود. اعداد و نشانه‌های خاص نیز سبب پیچیده شدن نام دامنه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است در انتخاب نام دامنه از این موارد پرهیز نمایید.

4.    از کلمات با املای صحیح و حالت متعارف استفاده نمایید.

همه‌ی انسان‌ها به صورت ناخودآگاه کلمات را با املای صحیح و شکل نرمال خود تایپ می‌کنند. مثلاً اگر شما در زمینه‌ی فیلم فعالیت می‌کنید بهتر است از شکل صحیح video استفاده کنید و لغاتی مانند widio و   veedio و ... استفاده نکنید. این کار نه تنها بر روی کاربر تأثیر منفی دارد بلکه موتورهای جستجو را نیز گمراه خواهند کرد. 

5.    از تشابه اسمی با سایر برندها پرهیز کنید. 

زمانی برند شما به عنوان برند معتبری شناخته خواهید شد که شخصیتی مستقل برای خود بسازید. این تشابه ممکن است که سبب به یادماندن در ذهن کاربر شود اما جنبه‌ای منفی دارد. به همین دلیل همیشه سعی کنید خودتان باشید تا یک کپی از برندهای مطرح.

6.    عجله را کنار بگذارید.

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که تا آخرین روز فعالیت همراه شماست، نام دامنه است. به همین دلیل همان‌طور که در انتخاب نام برای فرزندانتان زمان زیادی را با دقت صرف می‌کنید، برای برندتان نیز باید این اهمیت را قائل شوید. دامنه معرف برند شماست و باید با دقت و صبوری این کار را انجام دهید. 

جمع‌بندی از انتخاب نام دامنه برای کسب‌وکارها

بعد از خواندن نکات مذکور متوجه شدیم که چه نکاتی را باید رعایت کنیم. پیشنهاد من این است که ابتدا لیستی از دامنه‌های انتخابی خود را تهیه کرده و سپس بررسی کنید که در دسترس باشند. در رابطه با نام‌های موجود با دیگران مشورت کنید و از آن‌ها بخواهید نظر خود را صادقانه بیان کنند.