بسیاری از کسب‌وکارها با مشکلاتی مواجه می‌شوند که ریشه‌ی آن‌ها در تولید محتوای غلط است. از جمله این مشکلات می‌توان به کاهش نرخ حفظ مشتری، شکست در فروش محصول و خدمات و رتبه نگرفتن در گوگل اشاره کرد. همین سه مشکل عامل اصلی برای شکست یک ایده‌ی نوپا و یا حتی مجموعه‌ای هایی است که سال‌ها در حال فعالیت هستند. حال که اهمیت تولید محتوا را کمی درک کردیم، بهتر است به‌طور کامل به دلایلی بپردازیم که به شما ثابت می‌کنند باید محتوا را در رأس فعالیت‌های خود قرار دهید.

چرا محتوا از اهمیت زیادی برخوردار است؟

محتوا فقط محدود به وب‌سایت نیست و هر چیزی که در اطرافتان مشاهده می‌کنید، در واقع نوعی از محتواست. اما منظور ما در این نوشتار صرفاً اهمیت تولید محتوا در وب‌سایت‌ها می‌باشد.

محتوا تنها برای پر کردن صفحات سایت شما نیست و هدفی ماورای این مسئله را دارد. ارزش یک سایت از دید کاربر به محتوای آن بستگی دارد زیرا هرچه بتوانید نیاز کاربر را برطرف کنید، از دید او سایت شما معتبرتر است. هر کاربری که وارد سایت شما می‌شود به دنبال اطلاعاتی می‌گردد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که کاربری باری خرید محصولی وارد سایت می‌شود. زمانی که شما نتوانید اطلاعات کاربردی رد رابطه با آن محصول ارائه دهید، کاربر میلی به خرید پیدا نمی‌کند. البته در تولید محتوا برای محصولات شما باید قواعد کپی رایتینگ یا همان تبلیغ نویسی را نیز در نظر داشته باشید تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید.

چرا باید برای سایت خود محتوا تولید کنیم؟

بازاریابی محتوا مزایای بسیاری زیادی را برای شما به همراه دارد و در واقع هزینه کردن برای تولید محتوا، خود نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. تولید محتوا ابزاری قدرتمند در دنیای سئو به شمار می‌رود. اما اهمیت انواع محتوا تنها محدود به این مورد نیست. در ادامه با هم تمامی موارد مهم را بررسی می‌کنیم.

محتوا ابزاری قوی برای برندسازی

تبلیغات سنتی و یا مدرن هر کدام هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه دارد. البته این به آن معنا نیست که باید تبلیغات را کنار بگذارید، بلکه با تولید محتوای مناسب می‌توانید در مسیر آگاهی مخاطب از برند شما گام بزرگی را بردارید. با نوشتن توضیحات مناسب و یا ساخت یک ویدیو یا تصویر می‌توانید ویژگی‌های محصول خود را به کاربر معرفی کنید. تولید محتوا فقط مختص به محصولات نیست و اگر شما خدمتی را در سایت خود ارائه می‌دهید، می‌توانید با تولید محتوای جذاب کاربر را ترغیب به استفاده از خدمات خود کنید. 

برای نوشتن این نوع محتوا نیاز دارید تا با اصول تبلیغ نویسی آشنا باشید زیرا شما قرار است به‌طور غیرمستقیم ورود کاربر به سایت را به خرید تبدیل کنید. از سوی دیگر با این محتوا می‌توانید شخصیت برند خود را در ذهن کاربران بسازید. محتوای شما باید لحن، قلم، ساختار و سبک خودش را داشته باشد. با این کار کاربر هرجایی که محتوای شما را ببیند، متوجه می‌شود که متعلق به شماست. این یعنی آگاهی مشتری از برند شما که بسیار ارزشمند است.

جذب مشتریان جدید از طریق محتوا

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم تولید محتوا یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بهبود موتورهای جستجو به شمار می‌رود. اگر دوست دارید که با مفهوم سئو آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به مقاله‌ی سئو چیست بزنید. به‌وسیله‌ی محتوای قدرتمند در نتایج گوگل ظاهر شوید و بدون هزینه برای تبلیغات مشتری‌های جدید کسب کنید.

لینک سازی در فضای آنلاین

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای برندسازی این است که سایر وب‌سایت‌ها به شما لینک بدهند. این اتفاق زمانی می‌افتد که شما محتوای غنی و جامعی داشته باشید. در این صورت سایت‌های دیگر در محتوای خود شما را به‌عنوان مرجع معرفی خواهند کرد. این کار علاوه بر جذب کاربران بهتر سبب بهبود رتبه‌ی شما در موتورهای جستجو نیز می‌شود.

آموزش به کاربران

همه‌ی ما می‌دانیم زمانی فردی می‌تواند مبحثی را آموزش دهد که تخصص و اطلاعات کافی در آن زمینه را داشته باشد. با توجه به همین موضوع می‌توانیم نتیجه بگیریم که اگر آموزش‌های کاربردی در حیطه‌ی فعالیت سایت خود تولید کنیم، اعتباری برای ما در ذهن کاربران ایجاد می‌شود. علاوه بر این کاربر وقتی مطلبی را در سایت شما یاد می‌گیرد، قدردان آن خواهد بود و دفعات بعدی نیز به سایت شما مراجعه می‌کند.

برقراری ارتباط مستمر با کاربران

ارتباط با مشتری‌های فعلی یکی از بزرگ‌ترین قدم‌ها برای افزایش نرخ وفاداری کاربران است. منظور ما از وفاداری این است که کاربر به برند شما پایبند می‌ماند و نه تنها دفعات بعدی برای دریافت خدمات و یا خرید محصول فقط به سراغ شما می‌آید بلکه شما را به دیگران معرفی خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید این نوع تبلیغ که به آن دهان به دهان نیز می‌گویند، مؤثرترین نوع تبلیغ است و بازدهی آن حتی از تبلیغ‌های تلویزیونی هم بیشتر است.

جمع بندی از اهمیت تولید محتوا

با مرور موارد بالا حال وقت آن است که فکری جدی برای محتوای وب‌سایت خود کنید. تولید محتوا نیاز به تخصص ویژه‌ای دارد زیرا با اشتباه در انجام آن ممکن است به سئو و جذب کاربران آسیبی جدی وارد کنید. تیم متخصصین ترنج نت آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما عزیزان برای تولید محتوای سئو شده برای سایت می‌باشد.