افرادی که در دنیای وب فعالیت می‌کنند حتماً نام SSL بارها به گوششان خورده است. اما برخی نمی‌دانند که SSL چیست و چرا برای وب‌سایت‌ها لازم و ضروری است. در این نوشتار می‌خواهیم به شما بگوییم که گواهینامه SSL چیست و چه کاری انجام می‌دهد.

گواهینامه SSL چیست ؟

اگر دقت کنید می‌بینید که آدرس برخی از وب‌سایت‌ها با http و برخی دیگر با https آغاز می‌شود. این s به علت آن است که این سایت‌ها گواهینامه خود را فعال کرده‌اند. اما سؤال اصلی اینجاست که این گواهینامه چیست و چه اهمیتی در کسب‌وکارهای اینترنتی دارد؟

SSL در واقع مخفف واژه‌ی  Secure Sockets Layer و به معنی لایه‌ی سوکت ایمن می‌باشد. این گواهینامه یک تکنولوژی امنیتی است و ارتباط کاربر با سرور را ایمن‌تر می‌کند. در واقع این ایمن‌سازی از طریق رمزنگاری اطلاعات ارسالی صورت می‌گیرد. برای درک بهتر این تعریف به مثال زیر توجه کنید:

زمانی که شما می‌خواهید خرید اینترنتی انجام دهید، باید فرمی را تکمیل کنید تا سفارش شما ثبت و پرداخت آن انجام شود. اطلاعات پرداخت برای شما محرمانه به شمار می‌رود و فروشگاهی که می‌خواهید از آن خرید کنید باید ایمنی لازم را فراهم کند. اگر گواهینامه SSL فعال نباشد، هکرها می‌توانند به سادگی این اطلاعات را مشاهده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند. اما با فعال کردن این گواهینامه اطلاعات رمزنگاری می‌شوند و حتی اگر هکرها به این داده‌ها دسترسی پیدا کنند با یک سری اطلاعات نامفهوم مواجه می‌شوند. این اطلاعات توسط این گواهینامه رمزگشایی می‌شود و برای سرور قابل‌فهم می‌شود. در این حالت فقط اطلاعات بین مرورگر و سرور رد و بدل می‌شود و شخص سومی به آن دسترسی نخواهد داشت.

مزایای استفاده از SSL

-    از اطلاعات شخصی و بانکی شما محافظت می‌کند.

اصلی‌ترین کاری که SSL  انجام می‌دهد، برقراری امنیت داده‌های تبادل شده است. این گواهینامه هر بیت را رمزگذاری می‌کند و الگوریتم رمزگشایی آن فقط در گیرنده وجود دارد. به عبارت ساده‌تر این اطلاعات قفل می‌شوند و کلید آن فقط و فقط در مقصد است. با این فناوری رمز عبور، اطلاعات بانکی و اطلاعات شخصی شما در امان خواهند ماند.

-    SSL  راهی برای اعتبارسنجی وب سایت ها می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید با گسترش استفاده‌ی مردم از اینترنت سایت‌های کلاه‌برداری و تقلبی نیز زیاد شده‌اند. تفکیک این سایت‌های تقلبی از اصلی کار دشواری برای کاربران به خصوص افراد مبتدی است. به همین دلیل یکی از ساده‌ترین راه این است که ببینید آن سایت حتماً SSL داشته باشد زیرا برای دریافت این گواهینامه باید صاحب سایت مراحلی را برای احراز هویت انجام دهد. 

-    با SSL  مشتریان بیشتری را جذب کنید.

همان‌طور که در قسمت قبلی گفتیم مشتریان برای پرداخت و ثبت خرید باید به شما اعتماد کنند. یکی از اولین چیزهایی که توجه کاربر را جلب می‌کند، پروتکل امن HTTPS است و تنها از طریق این گواهینامه می‌توانید این امتیاز را برای خود به‌دست آورید.

-    اگر نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره می‌خواهید، تنها کلید رسیدن به آن SSL  است.

همان‌طور که می‌دانید اغلب افراد برای آن‌که ببینند سایتی قابل‌اعتماد است یا خیر به نماد اعتماد آن مراجعه می‌کنند. زیرا برای دریافت این نماد نیز باید هویت خود را برای وزارت صنعت و معدن شفاف کنید. تعداد ستاره‌های این نماد نشانگر اعتبار بیشتر آن می‌باشد. برای آن‌که بتوانید دو ستاره را دریافت کنید باید SSL را روی سایت خود فعال کنید.

-    SSL معیاری برای کسب جایگاه بهتر در گوگل

گوگل همواره به دنبال نمایش سایت‌های معتبر به کاربران است و به همین دلیل تمام پارامترهایی که نشانگر اعتبار شما هستند را مدنظر قرار می‌دهد. SSL  نیز یکی از کوچک‌ترین مواردی است که می‌تواند اعتبار شما را تأیید کند. از سوی دیگر امنیت وب‌سایت برای موتورهای جستجوی بزرگی مانند گوگل در الویت است. پس اگر قصد دارید رتبه‌ی بهتری در نتایج گوگل به‌دست آورید حتماً SSL خود آر فعال نمایید. البته برای کسب رتبه ی بهتر باید حداقل باید با مفهوم سئو و بخش های مختلف آن آشنا شوید.

حال که با اهمیت و مزایای گواهینامه SSL آشنا شدیم می‌دانیم که در اولین فرصت باید برای دریافت آن اقدام کنیم. اما سؤال پیش می‌آید که گواهینامه SSL چقدر برای ما هزینه دارد؟

هزینه دریافت SSL چقدر است؟

برای این سؤال پاسخ کاملاً مشخصی وجود ندارد زیرا برحسب شرکت صادرکننده و تعداد دامنه متغیر است. اما در این میان افرادی هستند که تمایلی برای پرداخت هزینه برای تهیه‌ی این گواهینامه ندارند. به همین دلیل شرکت Let’s Encrypt تصمیم گرفت این مشکل را حل کند و این گواهینامه را به صورت رایگان عرضه کند. اما برای استفاده از سرویس این شرکت نیاز به دانش سیستم سرور و رمزنگاری دارید.
به دلیل آن‌که افراد مبتدی نمی‌توانستند از این گواهینامه رایگان استفاده کنند، شرکت‌های مختلفی  SSL را به فروش می‌رسانند. ما نیز در ترنج نت امکان خرید SSL را فراهم کرده‌ایم. البته شایان ذکر است که این گواهینامه در پکیج طراحی سایت حرفه‌ای ما به صورت رایگان در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.