بارها شنیده‌ایم که تولید محتوا پادشاه است اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که چطور از قدرت تولید محتوا استفاده کنند. یکی از رایج‌ترین سؤالاتی که در رابطه با محتوا می‌شود این است که محتوا چه انواعی دارد؟ این افراد پس از دریافت پاسخ با سؤال مهم‌تری مواجه می‌شوند: بهترین نوع محتوا برای من کدام است؟  برای آن‌که پاسخ هر دو سؤال را به‌طور کامل بگیرید، تنها کافیست تا انتهای این مطلب با تیم متخصصین ترنج نت همراه باشید. 

انواع محتوا چیست؟

محتوا در قالب‌های متنوعی ارائه می‌شود که در ادامه لیستی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

تولید محتوای متنی

تولید محتوای متنی به این معناست که شما پیام و هدف خود را از طریق متن به کاربران منتقل کنید. ازجمله نمونه‌های تولید متن می‌توانیم به تولید راهنما و مطالب آموزشی، محتوای متنی برای بررسی محصول، ساخت eBook یا همان کتابچه‌های الکترونیکی و متون وبلاگ اشاره کنیم. اما متن به‌تنهایی نتیجه‌ی خوبی را برای شما به همراه ندارد. بلکه باید از سایر قالب‌های محتوایی مانند عکس نیز در میان متون خود استفاده کنید تا اثربخشی آن را به حداکثر برسانید.

تولید محتوای متنی یکی از رایج‌ترین انواع محتواست که روزانه به‌دفعات در اطراف خود می‌بینیم. حتی برچسبی که روی نوشابه وجود دارد، نوعی تولید محتوای متنی به‌حساب می‌آید. می‌توان گفت محتوای متنی طرفداران بیشتری دارد زیرا در وهله‌ی اول کاربر در هرزمانی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و از سوی دیگر تبدیل کردن آن به پادکست و یا محتوای ویدیویی امکان‌پذیر است.  

از دیگر مزایای محتوای متنی می‌توان به انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد. منظور ما از انعطاف‌پذیری این است که کاربر با هر سرعتی که بخواهد می‌تواند متن را بخواند و مانند ویدیو یا صوت مجبور نیست با سرعت گوینده پیش برود. محتوای متنی یکی از پرکاربردترین نوع در سراسر وب است  زیرا تأثیری در کاهش سرعت لود صفحه ندارد و گوگل آن را بهتر درک می‌کند. البته در تولید محتوای متنی باید قواعد و استانداردهای لازم را به‌کار بگیرید زیرا با نویسندگی کتاب تفاوت بسیاری دارد.

تولید محتوای بصری

به محتواهایی بصری می‌گویند که به کمک عناصر گرافیکی کاربر را با هدف شما درگیر کند. تأثیرگذاری این دسته نسبت به محتوای متنی بیشتر است اما مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال استفاده‌ی بیش از محتوای بصری یا گرافیکی حجم سایت را بالا برده و درنتیجه سایت کندتر می‌شود. از سوی دیگر تولید این نوع محتوا هزینه‌ی بیشتری دارد. علاوه بر این موارد شما نمی‌توانید در همه‌ی موارد از محتوای گرافیکی استفاده کنید و گاهی لازم است که با متن اطلاعات خود را به دیگران منتقل کنید.
 این قالب محتوایی خود شامل زیر دسته‌های زیر است : 

تولید محتوای ویدیویی

ویدئو تأثیرگذارترین محتوا در بین تمام محتواهاست. ویدئو گاهی تا ۶۰ برابر بیشتر از محتوای متنی می‌تواند اثرگذار باشد و مخاطب را به خود جذب کند. ویدئو، موشن گرافیک و تیزرهای ویدئویی از انواع محتواهای ویدئویی هستند.

طراحی بنر یا پوستر

بنر معمولاً برای اهداف تبلیغاتی به کار گرفته می‌شود. فرقی ندارد که این پوستر را چاپ کنید یا در فضای آنلاین منتشر کنید. درهرصورت طراحی پوستر و بنر نوعی تولید محتوا به‌حساب می‌آید. طراحی و تولید این دسته نیاز به دانش گرافیکی دارد در غیر این صورت بازدهی و نتیجه‌ی دلخواهتان را نخواهید گرفت. 

طراحی تصویر

تصویر یکی دیگر از عناصری است که در کوتاه‌ترین زمان پیام شما را به مخاطب می‌رساند. یکی از جامع‌ترین مدل‌های تصویر اینفوگرافیک است که در یک تصویر صفر تا صد یک مسئله را به‌صورت شماتیک بیان می‌کند. بهترین مکمل تصویر متن است و با ترکیب این دو می‌توانید بسیار موفق‌تر ظاهر شوید.

تولید محتوای صوتی

تولید محتوای صوتی یکی دیگر از انواع محتوا می‌باشد که طرفداران خاص خود را دارد. یکی از بهترین کاربردهای آن در آموزش‌هایی است که نیاز به تصویر ندارند. تولید پادکست در دنیای امروز بسیار رایج شده و به دلیل آن که حجم کمتری نسبت به ویدیو دارد، در آموزش های سریالی از آن به شدت استقبال شده است. 

تولید محتوای تلفیقی (ترکیبی)

همان‌طور که در بالاتر نیز اشاره کردی هر نوع مزایای خاص خودش را دارد و برای آن‌که به بالاترین حد از تأثیرگذاری و بازدهی برسیم، می‌توانیم از ترکیب چند نوع استفاده کنیم. البته باید در نظر باشید که تناسب استاندارد را رعایت کنید و از محتواهای مکمل کمک بگیرید.

کدام نوع محتوا بهتر است؟

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که سؤال از پایه اشتباه است. با خواندن مطلب بالا دریافتیم که هر محتوا کاربرد خود را دارد و تنها کافیست ببینید کدام نوع برای کسب‌وکار شما بهتر و ثمربخش است. حال سؤال ایجاد می‌شود که کدام چگونه بفهمیم کدام نوع برای ما مناسب است؟ با خواندن ادامه مطلب پاسخ این سؤال را نیز خواهید گرفت.

کدام یک از انواع محتوا برای ما مناسب است؟

اهمیت تولید محتوا بر کسی پوشیده نیست اما با توجه به استراتژی و پرسونای مخاطب خود باید ببینید که کدام نوع نتیجه‌ی بهتری دارد. پیش از تولید محتوا باید گام‌های زیر را به ترتیب طی کنید.

1.    تحقیق و تعیین هدف

در این مرحله باید ببینید که هدف شما از تولید محتوا چیست. به‌عنوان‌مثال می‌خواهید محصولی را معرفی کنید و یا آموزشی را در اختیار کاربر خود قرار دهید. پس از تعیین هدف کار شما در انتخاب نوع محتوا ساده تر خواهد شد.

2.    تعیین پرسونای مخاطب

حال که می‌دانید هدف شما چیست باید در رابطه با پرسونای مخاطب خود اطلاعاتی را کسب کنید. به‌عنوان نمونه بیشتر مخاطبین شما در چه رده سنی قرار دارند و یا جنسیت آن‌ها چیست. زمانی می‌توانید مطلبی تأثیرگذار بنویسید که بدانید برای چه کسی این محتوا را آماده می‌کنید.

3.    بررسی رقبا

یکی از بهترین راهکارها بررسی رقبا است. البته این بدان معنا نیست که رفتار رقیب خود را عیناً تکرار کنید بلکه باید چندین رقیب خود را آنالیز کنید و ببینید از چه طریقی مخاطب بیشتری جذب می‌کنند. این ایده را با خلاقیت خود ترکیب کنید تا نتیجه‌ی بهتری برایتان حاصل شود.

جمع‌بندی از انواع محتوا

در مطلب بالا متوجه شدیم که محتوا فقط متن نیست و با ترکیب انواع مختلف می‌توانیم نتیجه‌ی بهتری بگیریم. برای آن که بتوانیم بهترین نوع محتوا برای هدف خودمان را تعیین کنیم تنها کافیست بدانیم هدف محتوا چیست، مخاطب ما کیست و رقیب ما چه‌کار می‌کند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد. در صورت وجود سؤال و یا پیشنهاد تنها کافیست زیر همین پست برای ما بنویسید.