ایمیل مارکتینگ یا همان بازاریابی ایمیلی یکی از زیرشاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که برای بازاریابی استفاده می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از بازاریابی ایمیلی توانسته‌اند رشد قابل‌توجهی داشته باشند. در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی این زیرشاخه بپردازیم و سپس تمام عواملی که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید در این حوزه موفق شوید را بررسی خواهیم کرد.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

برای پاسخ به این سؤال خوب است ابتدا به تفاوت ایمیل مارکتینگ و تبلیغات ایمیلی بپردازیم. شاید در نگاه اول هردوی این‌ها برای شما یک معنا داشته باشند اما خوب است بدانید که این دو با هم فرق دارند. در ایمیل مارکتینگ تمام تلاش شرکت‌ها این است تا رابطه‌ای مستمر و عمیق برای وفادار کردن مشتری برقرار کنند. برای ارسال ایمیل در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، خود مشتری از قبل اطلاعات ایمیل را در اختیار شرکت قرار داده تا در جریان کسب‌وکار و محصولات جدید قرار بگیرد. شاید در این حین پیام‌های تبلیغاتی نیز برای مشتری ارسال شود اما اجازه این کار از قبل توسط مشتری به شرکت داده شده است.
اما در تبلیغات ایمیلی معمولاً بدون اجازه مشتری ایمیلی برای او ارسال می‌شود. برخلاف حالت قبل معمولاً این ایمیل‌ها از طریق خرید بانک‌های ایمیلی و بدون اطلاع مشتری به دست تبلیغ‌کنندگان می‌رسد.

روش‌های مختلف جمع‌آوری لیست ایمیل در بازاریابی ایمیلی

با توجه به اینکه در ایمیل مارکتینگ می‌خواهیم رابطه‌ای دو طرفه بر پایه رضایت مشتری شکل دهیم، اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که چگونه به تعداد زیادی ایمیل دسترسی پیدا کنیم. در زیر همه روش‌های ساخت لیست ایمیل را توضیح خواهیم داد.

فرم ثبت ایمیل را در نقاط حساس سایت قرار دهید.

فرم عضویت در خبرنامه‌های کسب‌وکارتان را در مکان‌های هوشمندانه‌ای از سایت قرار دهید. به‌طور مثال کسی که به صفحه درباره ما مراجعه کرده حتماً علاقه‌مندی خاصی به کار شما دارد و می‌خواهد اطلاعات بیشتری از یک کاربر معمولی پیدا کند. قرار دادن فرم عضویت در انتهای پست‌های بلاگ نیز ضروری است زیرا اگر کاربری تا انتهای پست شما را خوانده حتماً برای پاسخ سؤالی به سایت شما سر زده است. این فرم‌ها را در مکان‌هایی قرار دهید که چشمگیر باشند و توجه مخاطب را جلب کنند. برای جذب بیشتر مخاطب می‌توانید از طرح‌های گرافیکی جذاب برای ساخت آنها استفاده کنید.

با ارائه پیشنهادهای جذاب ایمیل کاربران را دریافت کنید.

برای این کار می‌توانید با نوشتن کتاب الکترونیکی و قرار دادن بخشی از آن در بلاگ سایت از کاربران بخواهید تا با ثبت ایمیلشان، کل کتاب را دریافت کنند. همچنین می‌توانید با گرفتن ایمیل کاربران کدهای تخفیف و یا زمان‌های تخفیف در سایت را به آنها اطلاع دهید، از ایمیل‌های به‌دست آمده در این بخش می‌توانید برای کمپین ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.

هنگام خرید از طریق سایت ایمیل کاربران را بگیرید.

در یکی از مراحل خرید از وب‌سایت می‌توانید یک باکس برای گرفتن ایمیل کاربر قرار دهید. البته در این مرحله کاربر باید کاملاً آگاه باشد که به چه دلیل ایمیل خود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 با استفاده از رویدادها و فضاهای واقعی لیست ایمیل بسازید.

در رویدادهای مختلف مانند همایش‌ها یا نمایشگاه‌ها لیستی برای گرفتن ایمیل قرار دهید و از بازدیدکنندگان بخواهید که برای کسب اطلاعات بیشتر و قرار گرفتن در جریان کسب‌وکار ایمیل خود را در لیست ثبت کنند. 

از کمپین‌های تبلیغاتی برای ساخت لیست ایمیل استفاده کنید.

در صفحات فرودی که برای کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌سازید، یک فرم برای ثبت ایمیل مشتری قرار دهید. کمپین‌ها فرصت بسیار خوبی برای دریافت ایمیل مشتریان شما به‌حساب می‌آیند، به هیچ‌وجه از آن‌ها غافل نشوید. 

نحوه ارزیابی یک کمپین ایمیل مارکتینگ

برای بررسی کمپین ایمیل مارکتینگ شاخص‌های متعددی وجود دارد.  یک کمپین را زمانی موفق می‌گویند که توانسته باشد به هدف تعیین شده در KPI یا شاخص کلیدی عملکرد رسیده باشد. برای مثال درصورتی‌که در شرکتی هدف از اجرای کمپین افزایش فروش محصول باشد، می‌بایست پس از ارسال ایمیل برای کاربران رشد فروش محصول را بررسی کنیم. یا اگر هدف شما از ارسال ایمیل، افزایش ترافیک وب‌سایت باشد باید پس از اجرای کمپین تعداد بازدیدهای صفحات وب‌سایت را رصد کنید. علاوه بر فاکتور رسیدن به  KPI مشخص شده، یک سری قواعد کلی برای بررسی یک کمپین تعیین می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نرخ باز شدن ایمیل را بررسی کنید.

یکی از فاکتورهایی که می‌توانید برای بررسی کمپین موفق لحاظ کنید، نرخ باز شدن ایمیل است. برای بهبود نرخ باز شدن ایمیل که به open rate معروف است می‌توانید از آزمون‌های A/B تست بهره بگیرید. مهم‌ترین نکته که باید برای بالا بردن نرخ باز شدن در نظر بگیرید انتخاب موضوع مناسب برای ایمیل‌هاست. زیرا اولین چیزی که کاربر را ترغیب می‌کند که ایمیلی را باز کند، موضوع جذاب ایمیل شماست.

میزان کلیک در کمپین ایمیلی را زیر نظر داشته باشید.

  CTR نشان‌دهنده تعداد کاربرانی است که روی یکی از لینک‌های قرار داده شده در ایمیل شما کلیک کرده‌اند. بالا بودن نرخ باز شدن ایمیل نشان می‌دهد که ایمیل دریافتی آن‌قدر جذاب بوده که کاربر آن را باز کرده است و بالا بودن نرخ کلیک نشان دهنده این است که مطلب قرار داده شده در ایمیل آن‌قدر ارزشمند بوده که کاربر حاضر شده برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک کند. میانگین نرخ باز شدن ایمیل در دنیا ۲۱ درصد و میانگین نرخ کلیک نیز ۳ درصد است. با دانستن این اعداد و بررسی متناوب ایمیل‌های ارسالی برای مخاطبین می‌توانید نتایج بسیار خوبی از کمپین‌های ایمیلی خود به‌دست آورید.

برای طراحی ایمیل در ایمیل مارکتینگ به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

ایمیل ارسالی به کاربران در بازاریابی ایمیلی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا بتواند توجه مخاطبین را جلب کند. برای طراحی ایمیل می‌بایست به نکات زیر توجه کنید.

گروه‌بندی 

پیش از ارسال ایمیل برای کاربران می‌بایست لیست ایمیل را بر اساس پرسونای مخاطب به چند دسته تقسیم کنید. ارسال ایمیل متفاوت برای هر دسته باعث بالا رفتن نرخ کلیک و باز شدن می‌شود. کاربران را متناسب با علاقه‌مندی، سن، روحیات و رفتار، شغل و خصوصیات دیگر دسته‌بندی کنید.

شخصی‌سازی

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای دریافت ایمیل‌های کلی که شرکت برای همه افراد می‌فرستد، ایمیل‌های شخصی دریافت کنند. با کمک روش‌های متعددی مانند استفاده از نام کاربر و عنوان و محتوای مشخص برای او می‌توانید ایمیلی شخصی تولید کنید. نتایج نشان می‌دهند که این قبیل ایمیل‌ها ۲۹ درصد نرخ باز شدن بیشتری دارند و امکان کلیک کردن کاربر نیز ۴۱ درصد افزایش می‌یابد.

موضوع و متن جذاب

انتخاب موضوع مناسب برای ایمیل اصلی‌ترین نکته در ایمیل مارکتینگ است زیرا اولین چیزی که کاربر مشاهده می‌کند موضوع ایمیل است. متن ایمیل ارسالی باید واضح و دقیق باشد و به‌سادگی پیام اصلی را به مخاطب ارائه دهد.

اطلاعات شرکت

از لوگوی کسب‌وکارتان در ایمیل استفاده کنید زیرا این کار می‌تواند باعث برند آگاهی مخاطبین شود. راه‌های ارتباطی با شرکت نظیر ایمیل، شماره تماس و آدرس را نیز در ایمیل قرار دهید تا در صورت نیاز مخاطب به‌سادگی بتواند با شما ارتباط بگیرد.

ارسال منظم

ایمیل‌های ارسالی در ایمیل مارکتینگ را باید به‌صورت منظم و طبق زمان‌بندی خاصی ارسال کنید. روز و ساعت مشخصی را برای این کار انتخاب کنید، به صورتی که کاربر هر دوشنبه صبح منتظر دریافت ایمیل از طرف شما باشد. 


 بررس علل عدم موفقیت خبرنامه‌های ایمیلی

هزینه‌های صرف شده برای بازاریابی ایمیلی یک شرکت با رعایت نکردن نکات زیر به‌سادگی به باد می‌رود، بهتر است پیش از ارسال ایمیل به کاربران موارد گفته‌شده را بررسی کنید.

پیشنهادهای زیاد در ایمیل 

ایمیلی تولید کنید که در آن دقیقاً هدف مشخص باشد. با قرار دادن حجم عظیمی از لینک‌ها در ایمیل فقط کاربر را گیج و عصبانی می‌کنید. متن قرار داده شده در ایمیل باید دقیقاً مطابق با قولی باشد که در تیتر ایمیل به کاربر داده‌اید. 

نبود دکمه لغو عضویت 

دکمه لغو عضویت امکان خروج کاربر از لیست ایمیل مارکتینگ شما را ممکن می‌سازد. وجود این دکمه در انتهای ایمیل علاوه بر این که باعث احترام به کاربر می‌شود به سرویس‌های ایمیل نیز اطمینان می‌دهد که شما اسپم نیستید.

دریافت ایمیل کاربر از روش‌های درست

استفاده کردن از ایمیل کاربران در ایمیل مارکتینگ باید با اجازه و آگاهی آنها صورت بگیرد. ارسال ایمیل به کاربرانی که خودشان ایمیل را در اختیارتان قرار نداده‌اند، می‌تواند اعتبار برند و کسب‌وکار شما را خدشه‌دار کند. به‌هیچ‌عنوان برای ایمیل مارکتینگ لیست ایمیل خریداری نکنید.

جمع بندی ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ به دلیل نرخ بازگشت سرمایه و یا همان ROI خوب، تأثیر سریع، سرعت بالا و امکان تحلیل رفتار مشتری به روشی محبوب در بازاریابی دیجیتال تبدیل شده است. برای انجام این کار، پس از مشخص شدن هدف و طراحی ایمیل می‌بایست سرویسی برای ارسال ایمیل به کاربران انتخاب کنید. ترنج نت با ارائه سامانه‌ای قدرتمند این امکان را برای شما فراهم کرده است.