برگزاری انتخابات یکی از تأثیرگذارترین و پیچیده‌ترین فعالیت‌ها برای انجمن‌های صنفی و دانشگاهی، سازمان‌ها، تعاونی‌ها و مجمع‌ها می‌باشد. یکی از اصولی‌ترین راه‌ها برای کم کردن پیچیدگی‌های انتخابات یک انجمن، کمک گرفتن از سامانه رأی گیری الکترونیکی یا همان انتخابات آنلاین انجمن می‌باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با مزیت‌های این مدل رأی گیری آشنا کنیم و قابلیت‌هایی که هر سامانه رأی گیری آنلاین باید دارا باشد را بررسی نماییم. 

چرا انتخابات آنلاین انجمن پیشنهاد ویژه‌ای است؟

انجام انتخابات به‌صورت سنتی زمان و هزینه زیادی را برای انجمن‌ها در بر خواهد داشت، اعضای دبیرخانه باید برگه‌های انتخاباتی را برای تمام افراد مجاز ارسال کنند و افراد نیز پس از رأی دهی باید مجدداً برگه‌ها را به آدرس انجمن پست نمایند. سختی کار زمانی دو چندان می‌شود که انتخابات به دور دوم کشیده شود و تمام این روند دوباره صورت گیرد. پس از پایان زمان رأی گیری، آراء داخل نامه‌های ارسالی شمرده می‌شود و پیروز انتخابات مشخص می‌گردد. تمام این پروسه طولانی در صورت استفاده از انتخابات آنلاین در سامانه دبیرخانه انجمن در زمان بسیار کوتاه‌تری قابل انجام است. 

خدمات سامانه رأی‌گیری الکترونیکی انجمن

هر سامانه رأی‌گیری آنلاینی می‌بایست ویژگی‌هایی داشته باشد که در ادامه تک‌به‌تک آن‌ها را توضیح خواهیم داد. 

قابلیت تعریف روز و زمان انتخابات 

اولین نکته‌ای که در هر انتخاباتی مطرح می‌شود این است که بتوانید روز و زمان آن را تعیین کنید. انجمن‌ها با استفاده از سامانه رأی‌گیری الکترونیکی به‌سادگی می‌توانند با یک کلیک، اجازه دسترسی اعضا و رأی‌دهی در روز و زمان مشخصی را تعیین نمایند. 

انتخاب لیست کاندیداها و اعضای مجاز

مدیر سامانه انتخابات آنلاین انجمن می‌تواند از بین اعضای انجمن افرادی که قصد کاندید شدن دارند و قرار است در رأی‌گیری شرکت داده شوند را مشخص کند. دیگر قابلیت متمایز سامانه این است که می‌توانید اعضایی که مجاز به رأی‌دهی هستند را نیز انتخاب کنید، برای مثال برای رأی‌گیری هیئت‌مدیره انجمن شاید فقط بخواهید اعضای ویژه رأی دهند و دسترسی اعضای تازه‌کار را به این بخش ببندید.

قابلیت ورود آسان 

یکی از اصلی‌ترین خدمات سامانه انتخابات آنلاین انجمن این است که اعضای مجاز به رأی دهی در ساده‌ترین حالت ممکن قادر به شرکت در انتخابات باشند. در سامانه انتخابات آنلاین ترنج نت اعضای مجاز به شرکت در انتخابات به‌سادگی می‌توانند از طریق سامانه هویت سنجی پیامکی و بلافاصله پس از دریافت کد، وارد سامانه شوند و رأیشان را ثبت نمایند. 

گزارش‌گیری لحظه‌ای

برخلاف رأی دهی سنتی که در آن آراء و نتیجه به‌صورت دستی و طی پروسه‌ای طولانی شمرده و مشخص می‌شوند، مدیر سامانه انتخابات آنلاین انجمن به‌سادگی و به‌صورت لحظه‌ای می‌تواند روند انتخابات، تعداد اعضای شرکت‌کننده و نتیجه را در سامانه مشاهده کند. 

سادگی انتخابات چند مرحله‌ای

خوبی سامانه رأی‌گیری الکترونیکی انجمن برای انتخابات چند مرحله‌ای این است که دیگر درگیری‌های ارسال مجدد نامه و دریافت آن و شمارش دستی آرا را ندارد و در صورت راه‌یابی کاندیداها به دور دوم انتخابات، تمام مراحل به‌سادگی حالت اول انجام می‌شود. 


مزیت‌های رأی‌گیری آنلاین انجمن‌ها

  • یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از این روش این است که دیگر نیازی به حضور فیزیکی اعضا برای رأی دهی در محلی خاص نیست. همه افراد انجمن از هرکجای دنیا و در صورت دسترسی به اینترنت می‌توانند رأی خود را به ثبت برسانند. 
  • ازآنجایی‌که تمام مراحل انتخابات از طریق یک سامانه انجام می‌شود عملاً تعداد عوامل اجرایی بسیار کاهش می‌یابد درنتیجه هزینه‌های رأی گیری نیز کمتر می‌شود. 
  • تمام مراحل انتخابات آنلاین انجمن کاملاً شفاف است و به‌هیچ‌عنوان امکان دخالت انسانی و تقلب وجود ندارد و اصول محرمانگی در کل طول انتخابات حفظ خواهد شد. 
  • امکان اعمال هرگونه شخصی‌سازی مانند تغییر روند، زمان، نوع انتخابات و ... متناسب با تقاضای انجمن در این سامانه وجود دارد. 
  • نحوه مدیریت و برگزاری انتخابات توسط این سامانه بسیار ساده‌تر است و می‌شود تنها با یک پیامک اطلاع رسانی‌های لازم را برای اعضای انجمن ارسال کرد. 


نکته آخر سامانه انتخابات آنلاین انجمن

درصورتی‌که قصد دارید رأی‌گیری امن و شفافی داشته باشید، می‌توانید سامانه انتخابات آنلاین انجمن را به سایت کنونی‌تان متصل کنید و یا با سفارش سایت حرفه‌ای مدیریت انجمن، سایر نیازهایتان مانند اطلاع‌رسانی، فروش خدمت، ثبت‌نام و کتابخانه آنلاین را نیز رفع نمایید. ترنج نت با ارائه مدرن‌ترین راهکارهای دیجیتال برای انجمن‌ها در کنارتان است تا پروسه انتخابات را به بهترین نحو ممکن به سرانجام برسانید.